Mannen- en vrouwenberoepen... bestaan die echt?
Mens en maatschappij
Maatschappij
Sociaal-economische verschijnselen
Met deze collectie werken we aan volgende eindtermen en leerplandoelstelligen:
EindtermenZILL leerplanOVSG leerplanGO! leerplan
De leerlingen
- ETMM2.1: kunnen illustreren dat verschillende vormen van arbeid verschillend toegankelijk zijn voor mannen en vrouwen en verschillend gewaardeerd worden.
- OWsa2.5.1: Onderzoeken en illustreren: · hoe verschillende vormen van arbeid verschillend toegankelijk zijn voor mannen en vrouwen en ook verschillend gewaardeerd worden
- OWsa2.5.2: Onderzoeken en illustreren: · hoe in onze samenleving mensen opkomen voor gelijke waardering van en toegang tot diverse beroepen
- WO-MAA-SEV-9: De leerlingen kunnen illustreren dat verschillende vormen van arbeid verschillend gewaardeerd worden.
- WO-MAA-SEV-10: De leerlingen kunnen illustreren dat verschillende vormen van arbeid verschillend toegankelijk zijn voor mannen en vrouwen.
- WO-MAA-SCV-15: De leerlingen zien in dat het uitoefenen van beroepen, de beroepsverdeling en vrijetijdsbesteding samenhangen met plaatselijke cultuurpatronen.
- 31311: Met eigen woorden de relatie tussen eigen talenten en voorkeuren en latere beroepsbezigheden uitleggen.
- 31312: Talenten opsommen van mensen die beroepen uitoefenen (in diverse beroepsgroepen).
- 31313: Met eigen woorden de relatie tussen onderwijs en latere beroepsbezigheden uitleggen.
- 31314: Met eigen woorden verklaren hoe het komt dat sommige mensen geen (betaalde) arbeid verrichten.
- 31316: Illustreren met eigen voorbeelden dat er ook onbetaalde arbeid is.