Beweging van de hemellichamen
Wetenschappen en techniek
Natuur
Levende en niet-levende natuur
Met deze collectie werken we aan volgende eindtermen en leerplandoelstelligen:
EindtermenZILL leerplanOVSG leerplanGO! leerplan
De leerlingen
- ETWT1.13: kunnen tonen hoe de aarde om de eigen as draait, welk gevolg dit heeft voor het dag- en nachtritme in de eigen omgeving en hoe de aarde, de zon en de maan ten opzichte van elkaar bewegen;
- OWna9: Onderzoeken en illustreren hoe de aarde om de eigen as draait en hoe de aarde, de zon en de maan ten opzichte van elkaar bewegen
- OWna9.3.0: Onderzoeken en illustreren hoe de aarde om haar as beweegt en uitdrukken welke gevolgen dit heeft voor het dag- en nachtritme van de eigen omgeving - onderzoeken en illustreren hoe de aarde, de zon en de maan ten opzichte van elkaar bewegen
- OWna9.1.0: Bewondering en verwondering ervaren en uitdrukken voor het onmetelijke van de kosmos
- WO-NAT-05.01: De leerlingen weten dat er een maan, een zon en sterren zijn.
- WO-NAT-05.02: De leerlingen tonen hoe de aarde om de eigen as draait en verklaren het ritme van dag- en nacht.
- WO-NAT-05.03: De leerlingen weten dat de aarde in ongeveer één jaar om de zon draait.
- WO-NAT-05.04: De leerlingen weten dat de maan in ongeveer één maand rond de aarde draait .
- WO-NAT-05.05: De leerlingen tonen hoe de aarde, de zon en de maan ten opzichte van elkaar bewegen en verklaren zo het verschijnsel van de seizoenen.
- WO-NAT-05.06: De leerlingen herkennen en verklaren in een visuele voorstelling de zons- en maansverduistering.
- 32615: Zon, maan en sterren als dusdanig correct benoemen en verwoorden: dat de zon licht en warmte geeft, dat we sterren zien als lichtjes aan de hemel, dat we de maan niet altijd in dezelfde vorm zien en dat we zon en maan niet altijd op dezelfde plaats zien.
- 32616: Verwoorden dat we de zon ’s morgens in het oosten zien, ’s middags in het zuiden, ’s avonds in het westen en nooit in het noorden.
- 32617: Uitleggen en demonstreren aan de hand van concreet materiaal dat de aarde in 24 uur rond haar eigen as draait en hierdoor dag en nacht ontstaan.
- 32618: Uitleggen en demonstreren aan de hand van concreet materiaal dat de aarde in 365 dagen rond de zon draait en hierdoor de duur van een jaar bepaald wordt en de seizoenen bij ons ontstaan.
- 32619: Tonen hoe de aarde, de zon en de maan ten opzichte van elkaar bewegen.
- 34229: Chronologisch geordende dagen, weken, maanden en seizoenen associëren met het begrip jaar (12 maanden, 52 weken, 4 seizoenen, 365/366 dagen).
- Met deze animatie van de Europese ruimtevaart organisatie kom je alles te weten over de maan.
- Ruimtevaartorganisatie NASA heeft een time-lapse video gemaakt van de zon. NASA werkte zo'n 5 jaar aan de video, maar het resultaat is fantastisch.
- Met deze applicatie ervaar je de aarde, ons zonnestelsel, het universum en de ruimtevaartuigen die ze verkennen.
- Meer applicaties van NASA voor op je smartphone?
- Op welke afstand van onze aarde bevinden de Voyager 1 en Voyager 2 zich nu? Tip: vink 'MET' aan om de afstanden in kilometer te kunnen aflezen.